خودروشبکه مطالب صفحه اصلیمعرفی خودرو

معرفی خودرو: نیسان ایکس تریل فیس‌لیفت 2017

با حضور نسخه فیس لیفت نیسان قشقایی در نمایندگی‌ها جای تعجبی نیست که برادر بزرگ‌تر آن یعنی ایکس تریل که از پلتفرم مشترکی سود می‌برد نیز دستخوش تغییراتی شود. ما برای اولین بار توانستیم نسخه فیس لیفت شده‌ی رقیب سرسخت اشکودا کودیاک را بررسی کنیم تا میزان اثربخشی تغییرات یاد شده را سنجیده باشیم.

اشکودا کودیاک که عنوان بهترین شاسی‌بلند بزرگ سال 2017 نشریه اتواکسپرس را دریافت کرده یک سردرد واقعی و بزرگ برای نیسان ایکس تریل محسوب می‌شود؛ اما در این کلاس رقبای بیشتری حضور دارند و خودروهایی چون هیوندای سانتافه، مزدا CX-5 جدید و لندروور دیسکاوری اسپورت در بخش کمی گران‌تر می‌توانند گزینه‌های قابل‌تأملی باشند. هنوز هم بیشتر از 750 هزار دستگاه نیسان ایکس تریل (شامل نسخه‌های آمریکایی روگ) در سال پیش به فروش رفته‌اند و همین باعث شده کمپانی ژاپنی ادعا کند ایکس تریل محبوب‌ترین شاسی‌بلند دنیاست.

کاملاً مشخص است که نیازی به شلوغ‌کاری و تغییرات عجیب در نسخه فیس لیفت ایکس تریل نبوده است. در حقیقت برای تشخیص تغییرات بصری صورت گرفته باید چشمانی تیزبین داشته باشید. جلوپنجره خودرو هم‌اکنون پهن‌تر بوده و سپرها نیز بازنگری شده‌اند. چراغ‌های عقب LED نیز از دیگر اصلاحات این خودرو هستند. رینگ‌ها نیز از طراحی جدیدی سود می‌برند.

بزرگ‌ترین بهبود کابین خودرو به غربیلک فرمان جدید مربوط می‌شود. متریال جدید در کنسول مرکزی و پوشش‌های مشکی براق در اطراف ورودی‌های هوا جذابیت ظاهری کابین را بیشتر کرده و چرم بکار رفته در مدل‌های فول تکنا احساس شیک بودن را تشدید می‌کنند. کابین ایکس تریل به‌خودی‌خود خوش‌ساخت به نظر می‌رسد و متریال نرم زیادی در آن بکار رفته اما حتی این بهبودها نیز باعث نمی‌شود محصول نیسان در حد اشکودا کودیاک باشد.

سیستم اطلاعات سرگرمی خودرو از مد افتاده به نظر می‌رسد و گرافیک ضعیف از شاخصه‌های آن است. البته نیسان تغییراتی را در طراحی منوها ایجاد کرده است. هنوز هم آپشن استفاده از ارتباطات اپل کارپلی یا اندروید اتو وجود ندارد. به لطف دکمه‌های میانبر برای استفاده‌های گوناگون این سیستم استفاده آسان و سریعی دارد. هم‌اکنون تمامی تریم ها به‌صورت استاندارد از رادیوی DAB بهره برده و البته مدل‌های تکنا دارای سیستم صوتی Bose هستند.

متأسفانه یکی از بهترین تجهیزات نیسان یعنی سیستم خودران پروپایلوت تا سال 2018 در این خودرو پدیدار نخواهد شد؛ اما سیستم‌های ایمنی همچون هشدار ترافیک عقب و سیستم ترمز خودکار جدید با تشخیص عابران پیاده در ایکس تریل فیس لیفت به چشم می‌خورند.

کاربردی بودن خودرو همچنان از نقاط برجسته ایکس تریل است. سرنشینان ردیف وسط فضای پا و سر زیادی داشته و تا شدن 60/40 صندلی‌ها به شما اجازه می‌دهد تا فضای زانوی بیشتری داشته باشید. در مدل‌های 5 نفره حجم صندوق بار به 565 لیتر می‌رسد.

در روی جاده هیچ تغییری احساس نمی‌شود. بدین ترتیب هندلینگ ایمن اما نرم خودرو و تجربه رانندگی آسان با یک گیربکس دستی باقی مانده است. ایکس تریل به اندازه خودروهایی چون فورد اِج تکان نمی‌خورد اما از نظر کنترل حرکات بدنه یا دقت فرمان از بهترین‌ها نیست.

سواری خودرو خوب است اما استفاده از رینگ‌های 19 اینچی در خودروی تست باعث ایجاد تکان‌های تیز شده بود. آرامش و رفاه خودرو نیز ترکیبی از ایزوله خوب صدای جاده و ورود برخی صداهای باد در سرعت‌های بالا بود. پیشرانه 1.6 لیتری دیزلی پاسخگوی اکثر شرایط است اگرچه که مدل گران‌تر 2 لیتری قدرت بیشتری را در صورت حمل افراد و اشیای بیشتر تهیه می‌کند.

یکی از نگرانی‌های ما درباره نیسان ایکس تریل به قیمت‌گذاری آن مربوط می‌شود. با بهای بیشتر از 33 هزار پوند شما می‌توانید مدل 7 نفره تکنا را خریداری کنید که حدود 2 هزار پوند گران‌تر از اشکودا کودیاک SE L-spec 2.0 TDI 4×4  می‌باشد. پرداخت ماهانه به هضم این موضوع کمک خواهد کرد اما مدل‌های رده میانی قطعاً انتخاب بهتری هستند.

نیسان ایکس تریل همچنان یک شاسی‌بلند خانوادگی دوست‌داشتنی و کاربردی است. تغییرات کوچک صورت گرفته در ظاهر و کابین و تکنولوژی خودرو اثر کمی روی شاخصه‌های اصلی خودرو داشته است. متأسفانه این تغییرات نمی‌توانند وضعیت ایکس تریل را در مقابل رقبای تازه‌نفس‌تری چون کودیاک بهبود بخشند. ختم کلام اینکه نیسان اکثر انتظارات خریداران خانوادگی را برآورده می‌کند اما از نظر میزان رضایت و تجربه رانندگی در مقابل پیشروهای کلاس کم می‌آورد.

مشخصات نیسان ایکس تریل 1.6 dCi Tekna

قیمت: 33470 پوند

پیشرانه: 4 سیلندر 1.6 لیتری دیزلی

قدرت/گشتاور: 128 اسب بخار/320 نیوتون متر

گیربکس: 6 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو

شتاب صفر تا 100 کیلومتر: 10.5 ثانیه

حداکثر سرعت: 188 کیلومتر در ساعت

مصرف سوخت: 5.1 لیتر در هر صد کیلومتر

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن